Mail from the plain - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ruby Chin Fung Chun - WaarBenJij.nu Mail from the plain - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ruby Chin Fung Chun - WaarBenJij.nu

Mail from the plain

Door: Ruby Chin Fung Chun

Blijf op de hoogte en volg Ruby

16 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Dag Allemaal,

Het is weer tijd voor een blog! Ik ben een beeeetje laat, op dit moment zit ik namelijk al in het vliegtuig ergens boven de Atlantische Oceaan..

Jaja, ik heb de stoute schoenen weer aangetrokken ik ga een nieuw avontuur tegemoet. Ik ga namelijk stage lopen in Suriname en verblijf daar voor maar liefst zes maanden, aaahhh!!

Zoals de meeste van jullie misschien wel weten volg ik de opleiding Toegepaste Psychologie en zit ik nu in mijn derde jaar, het jaar waarin we fulltime stage moeten lopen. Je krijgt de keuze om dat in Nederland te doen of in het buitenland. Laat ík nou zo gek zijn om dus voor het buitenland te kiezen!

Ik zal stage lopen bij de organisatie genaamd Kompas. De naam doet zijn eer goed aan, deze organisatie ondersteunt ouders bij de opvoeding van hen kind. Samen gaan ze opzoek naar de juiste weg die zij met z’n allen kunnen bewandelen. Zij bieden orthopedagogische en psychologische hulpverlening (wil even interessant klinken..) aan het kind, hen ouders en mogelijk andere opvoeders in de omgeving van het kind.
De organisatie heeft op dit moment een project lopen op een school waar speciaal onderwijs vereist is, vanwege de leerlingen die speciale behoeften hebben. Denk aan kinderen met ADHD, kinderen die trauma’s hebben opgelopen, kinderen met Gilles de la Tourette, heel veelzijdig. In Suriname is er helaas nog geen leerschool voor leraren die zich kunnen specialiseren tot het speciaal onderwijs. Op deze school werken dus leraren die geen ervaring hebben met het ander soort behoefte van deze kinderen. Hier moet dus iets aan gedaan worden, zodat de lesstof beter aansluit bij de kinderen en de communicatie beter verloopt. Ik zal deze leraren hierin ondersteunen, maar ik zal ook met de kinderen in gesprek gaan en hen verder op weg helpen. Het spannendste, vind ik, zijn de huisbezoeken die ik zal maken. Het is namelijk van belang dat het thuisfront ook bij de situatie wordt genomen en behandeld.
Een stage met verschillende taken, maar deze houden wel verband met elkaar. Ik hoop veel te leren en te ontdekken over de cultuur(verschillen) en kijk er onwijs naar uit om aan de slag te gaan!

Na ruim 6 jaar ben ik weer op weg naar Suriname, het is mijn vaders geboorteland en zodoende ben ik er al twee keer eerder geweest. Prachtig land, heerlijk warm, lekker eten, heeeel relaxed totaal geen haast. Met nog 3 uur en 21 minuten te gaan, ben ik weer in dit bijzondere land.

De vlucht verloopt goed en de tijd vliegt, heel gek maar gelukkig denk ik maar. Geen tot weinig turbulentie, het eten viel een klein beetje tegen. Dat vond mijn buurvrouw ook, vertelt ze me net haha! Maar goeeeedd, niets aan de hand de komende 6 maanden heb ik alleen maar lekker eten. Wat zal ik nog meer hebben, beleven en meemaken ben heeeel erg benieuwd!!!

Zijn jullie ook benieuwd? Hou mijn blogs dan goed in de gate, lees en geniet (‘n beetje) mee.

Nog een paar uurtjes en ik zit aan de andere kant van de wereld, daar zal ik mijn blogs schrijven en jullie op de hoogte houden.

Tot snel!

Liefs Ruby.

Ps. Vandaag eerste stage dag gehad, heel indrukwekkend!! Maaaar nog even geduld, hier zal ik binnenkort over schrijven. Toedelsss!

• 18 November 2015 - 18:45

Jose:

Hoi Roepssss,

Je zit in Su….

Na een stressvolle ochtend stapte je het vliegtuig in. Ik zal hier niet uitgebreid over in gaan, degene die erbij waren weten het, snik snik snik.

Gelukkig heb je een goede vlucht gehad en ging de tijd snel. Je zit nu lekker bij je oma, maar gelijk afgelopen maandag op de school gemeld en aan de slag.

Heel veel plezier doe je best op je stage.
    Xxx mama

• 18 November 2015 - 21:14

Lydia:

Hey Ruby,

Fijn om weer een verslag van jou te lezen, ik hoop dat er nog vele zullen volgen, in allerlei werelddelen!!
    Maar nu Suriname, het land dat nog op mijn verlang lijstje staat

• 25 November 2015 - 13:59

Opa En Oma:

Ben je daar nu om stage te lopen of om feest te vieren.

Groeten OPA